Kysymyksiä & vastauksia


Waltti-kortti

Miten toimia, jos kortilla haluataan matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Arvolippuun ladataan ensimmäisen oston yhteydessä oletusvyöhyke. Jos esimerkiksi matkustaa pääasiassa Kuopion kaupunkialueella, korttiin ladataan A-vyöhyke.

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella.

Arvolipulla voi matkustaa sekä ennalta ladatulle että muille vyöhykkeille. Kortilta veloitetaan ennalta määritellyn vyöhykkeen mukainen maksu, kun sitä käyttää maksulaitteen edessä.

Jos haluaa matkustaa arvolipulla ennalta määritellyn vyöhykkeen ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa etukäteen kuljettajalle. Kuljettaja valitsee halutun vyöhykkeen ja veloittaa arvolipusta matkan mukaisen hinnan.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee käyttöön kausilipun. Mikäli haluaa käyttää kortilta arvoa, kuljettajaa pyydetään veloittamaan oikea hinta.

Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?

Waltti-kortin voi ostaa joko henkilö- tai haltijakohtaiseksi.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on.

Waltti -kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla. Perheen 7-16-vuotiaat lapset sen sijaan voivat käyttää samaa haltijakohtaista korttia. Haltijakohtaisella kortilla voi matkustaa usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö yhtä aikaa. Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta kortilta veloitetaan aikuisen lipun hinta. Opiskelija- ja senioriliput ovat henkilökohtaisia.

Henkilökohtaisen kortin voi sulkea sen kadotessa. Suljettua korttia ei voi enää käyttää matkustamiseen, mutta käyttämättömät matkat voidaan siirtää uudelle kortille.

Haltijakohtaisen kortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

Voiko arvolippu ja kausilippu olla samalla kortilla?

Arvolippu ja kausilippu voivat olla samalla kortilla. Esimerkiksi kausilipulla asiakas maksaa itsensä, arvolipulla kanssamatkustajan.

Voiko kortilla olla ladattuna monta kausilippua?

Waltti -kortilla voi olla yksi aktiivinen kausituote ja yksi jonossa oleva kausi. Jonossa oleva kausi aktivoituu vasta, kun kortilla matkustetaan ensimmäisen kerran edellisen kausituotteen päättymisen jälkeen.

Voiko seniorilipulla maksaa perheen toisen seniorin?

Ei voi maksaa alennettuun hintaan, koska seniorikortti on henkilökohtainen. Toisesta matkustajasta menee aikuisen maksu.

Voiko opiskelija maksaa arvokortilla toisen opiskelijan?

Opiskelijan arvokortti on henkilökohtainen ja vain kortin omistaja voi matkustaa opiskelijahinnalla. Kortin omistaja voi maksaa toisen henkilön matkan aikuisen normaalihinnalla.

Voiko haltijakohtaisen arvokortin muuttaa ilman korttimaksua opiskelijakortiksi?

Ei voi, koska opiskelijakortti on henkilökohtainen ja vaatii uuden korttipohjan. Haltijakohtaisen kortin muutos henkilökohtaiseksi vaatii aina uuden kortin.

Maksaminen ja hinnat

Myydäänkö bussissa vielä kertalippuja?

Kyllä.

Varaathan kertalipun ostamiseen tasarahan tai summan lähelle lipun hintaa, sillä kuljettajalla on rajallinen vaihtokassa. Sen vuoksi hän ei ole velvollinen antamaan vaihtorahaa 20 euroa tai sitä enemmän.

Lisäksi matkan voi maksaa pankkikortin lähimaksuominaisuudella. Lisätietoa lähimaksamisesta

Voiko bussissa maksaa pankki- tai luottokortilla?

Kyllä, bussissa lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Voit myös maksaa mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistetty maksukorttiin. 

Huom! Lähimaksulla voi maksaa ainoastaan yhden henkilön matkan.

Vilkun lähimaksuhinnoittelu ja maksukatto eivät ole vielä käytössä PALI-liikenteessä eikä ELY-keskuksen tilaamassa seutuliikenteessä. ELY-vuoroilla voi olla liikennöitsijän omia lähimaksulaitteita, mutta noudattavat ELYn määrittelemää kertalippuhinnoittelu

Lisätietoa lähimaksamisesta

Kertalipun voi ostaa ilman käteistä myös mobiilisovelluksella, Kuopiossa on käytössä Vilkku- mobiilisovellus sekä Waltti-mobiilisovellus, jotka voit ladata sovelluskaupasta älypuhelimeesi.

Mielestäni aikuisten kertalippu on liian kallis. Voisiko sen hintaa laskea?

Jos kertalippu tuntuu kalliilta, kannattaa satunnaismatkustajankin hankkia Waltti-matkakortti ja ladata siihen arvoa. Arvokortilla matkustettaessa matkan hinta on kertalippua edullisempi (huomaa yötaksa). Ilmainen vaihto-oikeus on voimassa arvokorttimatkustajilla samoin kuin kertalippumatkustajillakin.

Millä alueella lipuilla ja matkakorteilla voi matkustaa?

Kuopion seudun joukkoliikenteen liikennöinti-alue kattaa kuvan mukaisen alueen. Alue on jaettu viiteen vyöhykkeeseen (A - E), joiden sisällä liikkuminen määrittää matkalippujen hinnan.

Mitä vyöhykkeillä tarkoitetaan? Miten valita oikeat vyöhykkeet?

Waltti-matkakortin sekä kertalippujen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin. Lipun hinta määräytyy sen mukaan, matkustatko yhdellä vai useammalla vyöhykkeellä. Esimerkiksi A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle matkustettaessa tarvitset kolmen vyöhykkeen lipun.

Valitse oikea vyöhyke vyöhykekartasta

Täytyykö kuljettajalle erikseen mainita, jos haluaa ostaa lasten lipun?

Kyllä, jotta hän voi veloittaa matkasta oikean hinnan. 7–16-vuotiaat ovat oikeutettuja lastenlippuun. Varaudu pyydettäessä todistamaan ikäsi.

Onko armeijassa oleville tai siviilipalvelusta suorittavilla oikeutta alennukseen Kuopion seudun joukkoliikenteessä?

Varusmies- tai siviilipalvelusta varten ei ole olemassa erillisiä alennuslippuja. Matkat tulee maksaa esimerkiksi omalle matkakortille ladatulla arvolipulla. Varuskunnasta saa litteroita tai kertalippuja palvelukseen kuuluvien matkojen tekemiseen.

Saanko lipun hinnan takaisin, jos bussi on myöhässä?

Liikennehäiriö, esimerkiksi vuoron puuttuminen tai etuajassa tai myöhässä tuleminen, ei oikeuta matkalippujen takaisin maksamiseen tai korvaavasta kuljetuksesta aiheutuneiden kulujen korvaamiseen.

Missä voin hyödyntää työmatkaetuja?

Työsuhdematkalippu on työnantajan tarjoama etu. Se ladataan henkilökohtaiselle Waltti-matkakortille joko kautena tai arvona. Lippu on tarkoitettu pääasiassa työmatkoihin, mutta sitä voi käyttää myös vapaa-aikana. Lipun voi maksaa esimerkiksi Eazybreak-, ePassi- tai Smartum-palveluiden avulla.

Lue lisää

Missä voi käyttää maksusitoumuksia?

Maksusitoumuksia vastaan ladattavat matkakortit käsitellään Valtuustotalon asiakaspalvelupisteissä.

Missä voi ladata KELA-tuettuja kortteja?

Kela koulumatkatuettuja lippuja voit ladata Waltin nettikaupassa, Valtuustotalon asiakaspalvelupisteellä, Petosen R-Kioskilla sekä Siilinjärven R-kioskilla Pisteiden sijainnit löydät täältä.

Tarkemmat ohjeet Kela lippuihin löydät täältä.

Reittiopas

Haluan Reittiopas-sovelluksen älypuhelimeeni. Mistä löydän sen?

Reittiopas on verkkosivu, joka toimii yleisimmillä selaimilla ja laitteilla. Lisää reittiopas.kuopio.fi –osoite puhelimesi kotivalikkoon. Näin sivu toimii kuin sovellus.

Miksi reittiopas haluaa paikantaa minut?

Jos annat luvan paikantaa älypuhelimesi, saat käyttöösi sijaintiisi sovitetut aikataulut ja reitit. Paikannus sallitaan jokaisella laitteella – esimerkiksi tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella – erikseen. Jos olet kieltänyt laitteesi paikannuksen aiemmin, on sinun tehtävä muutos laitteen asetuksissa.

Mitä aloitusnäkymässä voi tehdä?

Kartalla näkyy pysäkkejä, joita klikkaamalla näet seuraavat pysäkille saapuvat bussit. Pysäkin ponnahdusikkunasta voi reitittää joko pysäkille tai pysäkiltä. Ponnahdusikkunasta on myös linkki koko päivän aikatauluun.

Miten Lähelläsi-alasivu toimii?

Lähelläsi-sivu näyttää kaikki lähistöllä liikennöivät linjat ja seuraavat lähdöt lähipysäkeiltä. Jos et ole sallinut paikannusta, näytetään linjat paikasta, jonka olet itse syöttänyt. Jos olet sallinut paikannuksen, näet ne linjat, jotka kulkevat juuri nyt lähelläsi.

Miten löydän lähimmän pysäkkini?

Jos olet sallinut paikannuksen, näet lähimmät pysäkkisi kartalta.

Miten teen reittihaun?

Reittihaku hyödyntää omaa sijaintiasi, jos olet sallinut paikannuksen. Reittiopas palvelee sinua parhaiten, kun sallit paikannuksen. Käytä tarvittaessa Tarkenna-painiketta hakutuloksen muokkaamiseen. Tarkennetun haun asetuksista voit myös antaa reitille välipisteen.  

Kun olet antanut palvelulle luvan käyttää paikannusta, sinun tarvitsee syöttää vain määränpää. Jos et halua reittiä nykyisestä sijainnista, voit vaihtaa lähtöpaikan muuksi kuin nykyiseksi sijainniksi. Määränpää voi olla osoite, pysäkki tai paikka. Lisäksi voit hakea linjan tai pysäkin aikatauluja.

Miten saan valittua ja muokattua suosikkipaikkoja ja linjoja?

Valitse Suosikkisi-välilehti ja valitse Lisää paikka. Suosikkisi-välilehti on tietokoneen näytöllä oikeassa reunassa ja mobiililaitteissa sivun alalaidassa. Voit myös vaihtaa suosikkipaikkojasi. Jokaisen suosikkipaikan oikeassa yläkulmassa on muokkausikoni, jonka avulla voit muuttaa tai poistaa suosikkejasi.

Hae haluamasi linja hakutoiminnolla: linjat näkyvät haun toisessa välilehdessä. Linjan valinta tai valinnan poistaminen tapahtuu valitsemalla tähtipainike linjan näkymässä.

Miten löydän pysäkkien ja linjojen aikataulut sekä reitit ja voiko ne tulostaa?

Kirjoita hakukenttään linjan numero, pysäkin nimi tai pysäkin numero. Koska pysäkkiä voi myös käyttää lähtö- tai määränpäänä, pysäkin aikataululinkki täytyy valita erikseen hakutuloksen oikeasta reunasta. Linjan numerolla hakutuloksen linkki vie suoraan linjan sivulle. Linjan omalta sivulta löytyvät linjan reitti, aikataulut, pysäkit ja mahdolliset häiriöt sekä linjan kartta. Linjan pysäkkiluettelosta on helppo valita oma pysäkki klikkaamalla ja katsoa sen aikataulu.

Aikataulut voi tulostaa Tulosta-kuvakkeesta tai käyttämällä selaimen omaa tulostustoimintoa. Tulostusnäkymät ja tulostuksen toiminta vaihtelee eri selaimilla. Tulostus onnistuu toistaiseksi parhaiten Chrome-selaimella.

Miten saan tulostettua reittiohjeet?

Voit tulostaa reittiohjeet pöytäkoneellasi esimerkiksi Ctrl + P –komennolla. Reittiopas tulostaa reittiohjeet ja kartan automaattisesti eri sivuille. Voit tarkentaa kartan siihen kohtaan ja sen kokoiseksi kuin itse haluat.

Miksi reittiopas alkaa päivittää hakua jokaisen muutoksen jälkeen?

Reittiopas on suunniteltu toimimaan reaaliajassa. Reittiopasta kehitetään jatkuvasti, joten tähän on jatkossa tulossa muutos.

Miksi Reittiopas hukkaa reitit, jos käy selaimella välillä toisessa välilehdessä?

Reittiopas on suunniteltu toimimaan reaaliajassa. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole, että reittiopas hukkaa haetun reitin. Toiminto, jolla haettu reitti tallentuu käyttäjän päätelaitteeseen, on kehityslistalla.

Reitit ja aikataulut

Kuka suunnittelee bussiaikataulut ja -reitit?
Aikataulut ja reitit suunnittelevat Kuopion kaupungin joukkoliikenneinsinöörit yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa. Suunnitelmat pohjautuvat Kuopion joukkoliikenneohjelmaan sekä linjastosuunnitelmaan. Päätökset aikataulu- ja reittimuutoksista tekee Kuopion seudun joukkoliikennelautakunta.
Miksi bussit eivät aina pysy aikataulussaan?

Aikataulut pyritään laatimaan bussien etenemisen kannalta mahdollisimman sujuviksi niin, että kuljettajan on rauhallisella ja riskittömällä ajotavalla sitä mahdollista toteuttaa. Pitkää seisonta-aikaa pyritään välttämään.

Muun muassa huono ajokeli ja ruuhkalähtöjen kuormittuminen vaikuttavat ajoaikoihin ja saattavat siten olla syynä bussien myöhästelyyn. Joskus matkaa hidastaa esimerkiksi liikenneonnettomuus tai tietyömaa. Yleensä kyseessä on kuitenkin vain muutaman minuutin myöhästyminen ja viimeistään seuraavalla pääteasemalla bussi on tavallisesti jälleen saavuttanut aikataulunsa.

Miksi bussit eivät noudata pysäkeille määritettyjä aikatauluja?

Reittioppaaseen on määritelty bussien oletetut noin ohitusajat pysäkeittäin. Ohitusajat on pyritty määrittelemään siten, ettei etuajassa ajoa tapahtuisi, vaan matkustajat ohjataan saapumaan ajoissa pysäkille. Todelliset ajoajat vaihtelevat suunnitelluista ajoajoista mm. keliolosuhteiden, matkustajamäärien mukaan.

Kun otat käyttöösi reittioppaan, näet bussien liikkeet reaaliajassa. Reittioppaassa vihreällä näkyvät ajat ovat reaaliaikaisia ennusteita lähtöajoista, joissa on otettu huomioon bussin sijainti.

Seuraa bussien etenemistä kartalla.

Miksi joillain linjoilla bussit kulkevat tiheämmin kuin toisilla?

Linjojen vuorotiheyteen vaikuttavat matkustajamäärät. Harvaan asutusta kaupunginosasta ei matkustajia kulje samoja määriä kuin tiheään asutuista. Joillakin linjoilla jopa 10 minuutin vuoroväli vaatii aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan tuekseen ylimääräisiä ns. varavuoroja, jotta kaikki matkustajat saadaan mahtumaan kyytiin.

Mistä saan viimeisimmän aikataulukirjan?

Painettuja aikataulukirjoja ei tehdä enää, vaan tarjolla on linja- ja tiesuunkohtaisia aikatauluesitteitä. Esitteitä on saatavilla seuraavista pisteistä:

  • Valtuustotalon asiakaspalvelupiste
  • Kaupungin pääkirjasto
  • Matkakeskuksen odotustilat
  • Lähikirjastot (esitteitä aluekohtaisesti)

Ajantasaiset aikataulut näet reittioppaasta tai aikataulusivulta.

Haluaisin suosikkilinjalleni lisää lähtöjä tai paremmat aikataulut

Parannamme linjojen aikatauluvarmuutta mahdollisuuksien mukaan. Jos linja on jatkuvasti ylikuormitettu, on tarjontaa mahdollista lisätä. Vuorovälin tihentäminen arvioidaan aina taloudellisen tilanteen mukaan. Lähdön lisääminen ruuhka-aikaan on kalliimpaa, sillä se vaatii useimmiten ylimääräistä kalustoa ja kuljettajan. Muutaman minuutin muutos yhteen lähtöön voi edellyttää myös muiden saman päivän lähtöjen muuttamista, millä voi olla vaikutusta useiden satojen ihmisten liikkumiseen. Muutos vaikuttaa monesti myös suunniteltuihin vaihtoyhteyksiin.

Miksi aikataulut eivät aina sovi yhteen koulujen alkamis- ja päättymisaikojen kanssa?

Yleensä saman linjan reitillä on useita eri kouluja, joiden alku- ja päättymisajat vaihtelevat. Kun yhdeltä asuinalueelta kuljetaan useisiin kouluihin, ja vastaavasti yhteen kouluun tullaan useilta eri asuinalueilta, voi olla käytännössä mahdotonta järjestää bussiaikataulut niin, ettei odotusaikaa ennen tai jälkeen koulupäivän jäisi lainkaan.

Miksi kesäaikataulut ovat olemassa?

Kesäisin joukkoliikenteessä on vähemmän matkustajia kuin talvella mm. kesälomista ja pyöräilystä johtuen, minkä vuoksi vuoromääriä vähennetään kesäkaudelle.

Miksi linjareitteihin tehdään muutoksia?

Linjareittejä on tarpeen muuttaa aika ajoin, koska kaupunki muuttuu. Esimerkiksi asuin- ja työpaikka-alueiden kehittyminen ja muutokset keskeisten palveluiden sijainneissa aiheuttavat tarvetta muutoksille.

Joukkoliikenteen linjaston suunnittelussa keskeisenä ajatuksena on, että mahdollisimman kattavat joukkoliikenneyhteydet voitaisiin järjestää mahdollisimman suurelle matkustajamäärälle. Silloin yksittäisten matkustajien näkökulmasta muutokset voivat olla ikävä kyllä myös huononnuksia.

Millä perusteella pysäkit sijoitetaan bussireittien varrelle?

Kaupunkialueella pysäkit pyritään sijoittamaan niin, että lähimmän linjan pysäkille pääsee kävellen kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena pidettävän matkan pituus riippuu alueesta.

Pysäkkisuunnitteluun vaikuttavat vaihtoyhteyksien toimivuus ja palvelut, kuten sairaalat, palvelutalot ja ostoskeskukset. Saman linjan pysäkkiväli ei saa myöskään olla liian lyhyt, jotta matkanteko ei hidastu tarpeettomasti. Pysäkkien paikkoihin vaikuttavat myös kadun kaarteet ja mäet. Asumiselle aiheutuvat häiriöt pyritään minimoimaan.

Matkustaminen

Miksi kannattaa näyttää pysähtymismerkkiä?

Kun pysäkillä pysähtyy useita busseja, pysähtymismerkillä kerrot kuljettajalle, että haluat juuri kyseisen bussin kyytiin. Bussien pysähtyminen varmuuden vuoksi pysäkillä pidentää matka-aikaa.

Pimeään vuoden aikaan kuljettaja havaitsee sinut pysäkiltä paremmin, kun heilautat heijastinta, Waltti-matkakortin suojakotelon heijastavaa puolta tai päällä olevan kännykän näyttöä bussin tulosuuntaan.

Miksi kuljettaja ei pysähtynyt käsimerkistäni huolimatta?

Näitä sattuu ja olemme siitä pahoillamme. Syynä on yleensä se, että kuljettajan huomio on kiinnittynyt muun liikenteen seuraamiseen. Paras tapa varmistua bussin pysähtymisestä on nostaa käsi ylös jo hyvissä ajoin merkiksi kuljettajalle. Laske kätesi, kun bussin vilkku on syttynyt pysähtymisen merkiksi.

Pitääkö lapsen olla lastenvaunuissa tai rattaissa matkan ajan?

Lapsi voi istua myös bussin penkillä tai olla esimerkiksi kantoliinassa. Aikuisen on huolehdittava lapsesta ja vaunuista koko matkan ajan. Vaunujen pyörät on lukittava, ja mikäli lapsi on vaunuissa, on aikuisen oltava vierellä ja varmistettava vaunujen paikallaan pysyminen.

Miksi äiti ja kantoliinassa oleva lapsi eivät voi matkustaa ilmaiseksi?

Rattaiden tai vaunujen kanssa noustaan sisään keskiovesta. Lastenvaunuja kuljettava aikuinen voi matkustaa määrätyillä alueilla maksutta, jotta lasta ei tarvitse jättää yksin vaunuihin tai rattaisiin matkalipun maksamisen ajaksi. Kantoliinassa tai rintarepussa oleva lapsi on turvallisesti sylissä. Lisäksi bussiin noustaan tässä tapauksessa etuovesta, jolloin maksaminen onnistuu helposti ennen istumaan menemistä.

Saako bussissa syödä?

Syöminen ja juominen bussissa ei ole sallittua.

Saako lemmikkieläimen ottaa mukaan bussiin?

Lemmikkieläimen saa yleensä kuljettaa bussissa. Perustellusta syystä kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta lemmikkieläintä kyytiin. Lemmikit tulee pitää jalkotilassa tai sylissä. Omistaja on vastuussa siitä, ettei eläimen kuljettamisesta aiheudu häiriötä muille matkustajille tai haittaa kalustolle. Lemmikit eivät ole sallittuja PALI-liikenteessä (pois lukien opaskoirat).

Lemmikkieläimestä ei peritä maksua.

Saako polkupyörän ottaa mukaan bussiin?

Matkustaja voi kuljettaa linja-autossa mukanaan matkatavaroita, joita hän pystyy vaivattomasti kuljettamaan. Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin tavaraa, josta aiheutuu vaaraa tai häiriötä muille matkustajille tai kalustolle, tai joiden kuljettaminen vie tilaa muilta matkustajilta. Polkupyörästä peritään 1,70€ tavaramaksu. Maksu tulee suorittaa käteisellä. Huom! Polkupyöriä ei voi kuljettaa PALI -kuljetuksissa.

Polkupyörät kannattaa pyrkiä kuljettamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin niille löytyy varmimmin tilaa autosta. Polkupyörän kanssa matkustavan on pidettävä pyörästä kiinni matkan ajan.

Kuka saa istua invalidipaikalla?

Jos autossa on tilaa, invalidipaikat ovat kaikkien matkustajien käytössä. Ne on kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti vanhuksille, vammaisille ja muille sellaisille matkustajille, jotka erityisestä syystä tarvitsevat istumapaikkaa. Terve järki ja hyvät tavat ovat aina paikallaan. Liikennevälineissä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nuori ja hyväkuntoinen antaa istumapaikan iäkkäälle ja heikkokuntoiselle.