Vilkun liikenteissä voit maksaa matkasi myös lähimaksulla. Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä.
Huom! Lähimaksulla voi maksaa ainoastaan yhden henkilön matkan. Lähimaksu on henkilökohtainen maksutapa, joka laskee edullisinta päivähintaa käyttäjälleen (päiväkatto).
Maksukorteista lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Voit myös maksaa mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistetty maksukorttiin.
Kun käytät lähimaksua, et tarvitse kortin tunnuslukua, vaan käytät kortin lähellä lähimaksupäätettä. Lukijalaitteet eivät kysy koskaan tunnuslukua joukkoliikenteessä lähimaksulla maksettaessa. Pankin sinulle lähettämää uutta korttia täytyy mahdollisesti käyttää ensimmäisen kerran päätteellä, joka kysyy tunnuslukua. Näin ollen uutta maksukorttia ei voi ottaa käyttöön lähimaksulaitteella.
Huom! Vilkun lähimaksuhinnoittelu ja maksukatto eivät ole vielä käytössä PALI-liikenteessä eikä ELY-keskuksen tilaamassa seutuliikenteessä. ELY-vuoroilla voi olla liikennöitsijän omia lähimaksulaitteita, mutta noudattavat ELYn määrittelemää kertalippuhinnoittelua.
Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan
- Lippujen hinnat ja hintakatto
-
Lähimaksulla voi ostaa toistaiseksi vain aikuisen hintaisia kertalippuja. Erillisiä lasten, nuorten, opiskelijoiden tai senioreiden lähimaksulippuja ei ole.
Lähimaksulipun hinta määräytyy matkasi maksuvyöhykkeiden mukaisesti. Hinta vastaa Waltti-matkakortilla maksettavaa aikuisen arvolippua, eli on kuljettajalta käteisellä ostettavaa aikuisen kertalippua edullisempi.
Lähimaksulla ostettuihin kertalippuihin sisältyy 60 min vaihto-oikeus. Klo 23-04 välillä tehdyistä matkoista peritään lisäksi yötaksa, joka on 50% lipun hinnasta.
Lähimaksamiseen sisältyy myös päiväkohtainen hintakatto, jolloin maksat saman päivän aikana (00:00-23:59) tekemistäsi matkoista enintään päiväkaton suuruisen hinnan.VYÖHYKE KERTALIPPU PÄIVÄKATTO AB 2,70 € 8,70 € C 3,19 € 10,30 € D 3,84 € 12,40 € E tai F 3,96 € 12,80 € 2 vyöhykettä 4,50 € 14,00 € 3 vyöhykettä 4,99 € 15,60 € 4 vyöhykettä 5,55 € 17,20 € 5 vyöhykettä 6,42 € 20,70 € 6 vyöhykettä 8,38 € 27,00 € Esimerkki hintakatosta:
- Asiakas tekee ensimmäisen matkan AB-vyöhykkeillä klo 06:30, jonka veloitus on 2,70 €.
- Asiakas tekee toisen matkan AB-vyöhykkeillä klo 9:30, jonka veloitus on 2,70 €
- Asiakas tekee kolmannen matkan AB-vyöhykkeillä klo 12:15, jonka veloitus on 2,70€
- Asiakas tekee neljännen matkan AB-vyöhykkeellä klo 14:30. AB -vyöhykkeen maksukatto 8,70 € tulee täyteen, jolloin veloitus neljännestä matkasta on 0,60 €.
Neljännen matkan jälkeen asiakas matkustaa AB-vyöhykkeillä veloituksetta klo 23.59 saakka.
Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos asiakas matkustaa esimerkiksi D-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirtyy muulla kuin joukkoliikenteellä AB-vyöhykkeelle, maksukatto muuttuu neljän vyöhykkeen maksukatoksi A-D.
- Kuinka maksan matkani lähimaksulla?
-
Lähimaksu hoituu omatoimisesti linja-auton etälukijalla. Toimi näin jokaisella matkallasi, myös vaihtomatkoilla! Järjestelmä tunnistaa automaattisesti onko maksukortilla vaihto-oikeutta jäljellä.
- Valitse lähimaksutoiminto etälukijan näytöltä
- Tarkista valitut matkustusvyöhykkeet ja tarvittaessa lisää vyöhykkeitä
- Näytä maksukorttiasi etämaksun lukijalle. Lukija ilmoittaa onnistuneesta maksusta näytöllä ja äänimerkillä.
Mikäli linja-autossa ei ole etälukijaa, tulee kuljettajalle mainita, että haluaa maksaa matkansa lähimaksulla ja ilmoittaa tarvittavat vyöhykkeet. Tällöin kuljettaja tekee tarvittavat valinnat puolestasi, jonka jälkeen voit leimata maksukorttisi erillisessä lukijapäätteessä.
- Kuinka näen tehdyt veloitukset ja saanko matkastani kuittia?
-
Lähimaksulla tehdyistä matkoista ei tulostu kuittia. Maksukortilla maksettujen matkojen veloitukset voi tarkistaa jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Palvelusta voi myös tulostaa kuitin matkoista. Huomaathan, että veloituksen päivämäärä pankkitilillä ei välttämättä ole sama kuin matkustuspäivä.
Järjestelmä voi tehdä tilillesi pienen katevarauksen, jonka summa vaihtelee pankeittain. Katevaraus poistuu, kun lippu on veloitettu.
(Säästöpankkien ja PoP-pankkien korttien kanssa on ongelma, jonka seurauksena tietoja ei voi tällä hetkellä hakea asiakasportaalin kautta. Vika on pankin järjestelmissä ja vikaa selvitetään. Mikäli tarvitset kuittia tehdyistä matkoista, voit laittaa pyynnön osoitteeseen joukkoliikenne@kuopio.fi.)
Mobiilisovelluksella (esim. ApplePay, Google Pay) maksettujen matkojen tietoja ei pääse tarkastelemaan verkon kautta (pois lukien Mastercard, jos verkkopalveluun on kirjauduttu maksukortin tiedoilla). Voit tarkistaa veloitukset esimerkiksi sovellukseen liittämäsi maksukortin tarjoajan tai pankkisi palveluista.
- Maksukortti ei toiminut
-
Käytä maksukortti lippulaitteen lukijassa vasta, kun olet valinnut laitteen näytöltä lähimaksutavan ja tarvittavat vyöhykkeet. Jos käytät maksukorttisi lukijassa ennen valintoja, laite ohjeistaa miten toimia.
Jos lippulaite ilmoittaa, korttisi toimintahäiriöstä, syynä voi olla:
- Maksukortissasi ei ole lähimaksuominaisuutta
- Kortinluku ei jostain syystä onnistunut; näytä korttia lukijalaitteelle uudelleen
- Maksukorttisi on vanhentunut
- Maksukortillasi ei ole katetta
- Edellistä matkaasi ei ole jostain syystä veloitettu
- Maksukorttisi turvarajat ovat täynnä. Voit muuttaa turvarajan verkkopankissasi.