Esteettömyys

Haluamme Kuopion seudun joukkoliikenteessä (Vilkku) panostaa esteettömään liikkumiseen, jotta joukkoliikenteen käyttäminen olisi kaikille mahdollisimman helppoa. Esteetön matka koostuu monesta tekijästä, kuten kalustosta, kulkureiteistä, pysäkeistä ja  talvikunnossapidosta. Keräämme tälle sivulle yhteen paikkaan tietoa esteettömyydestä matkustamisen helpottamiseksi.

Matkan suunnittelu

Aikataulut löytyvät esteettömästi Vilkun reittioppaasta. Reittioppaassa ei ole vielä toistaiseksi saatavilla tarkempia tietoja mm. linja-autojen täyttöasteesta, bussipysäkeistä, pysäkkiympäristöstä tai katuverkosta. Pyrimme kuitenkin lisäämään tietoja mahdollisuuksien mukaan.

Linjojen 1-40 bussit ovat esteettömiä ja matalalattiaisia etuovelta keskiovelle ja niissä on invarampit käytössä. Muilla linjoilla esteetön matkustaminen ei ole kaikilta osin mahdollista. Busseissa on rajallisesti paikkoja apu- ja kulkuvälineille. Paikat täytetään matkustajien saapumisjärjestyksessä ketään suosimatta. Jos liikennevälineessä on täyttä, kannattaa etsiä vaihtoehtoinen matka. Ruuhkaisinta on työ- ja koulumatkaliikenteessä arkisin kello 7-9 ja 14-18.

Tarkempia tietoja bussien varustelusta antavat liikennöitsijät. Liikennöitsijöiden yhteystiedot löytyvät yhteystieto -sivulta.

Esteettömyystieto reittipalveluissa

Reittioppaassa ja Google Mapsissa on tieto esteettömistä pysäkeistä ja matkaketjuista. Tiedon saa palveluissa näkyviin eri tavalla.

Reittioppaassa sinun tulee tehdä ensin matkahaku.

  1. Laita lähtöpaikan osoite sekä määräpaikan osoite reittioppaan hakukenttiin
  2. Valitse avautuvalta sivulta asetukset ja laita esteettömyys valinta aktiiviseksi. Tällöin reittiopas hakee ja näyttää sinulle esteettömät pysäkit ja reittivaihtoehdot.
  3. Sinun on hyvä huomata, että esim. Sokoksen edessä oleva Keskusta 5 -pysäkki ei ole esteetön kadun reunakiven mataluuden vuoksi. Tällöin reittiopas ohjaa sinut seuraavalle lähimmälle esteettömälle pysäkille.

Google Maps näyttää ja kertoo esteettömän pysäkin tiedon kun avaa kartalla olevan pysäkin. Jos pysäkki on esteetön, kerrotaan se pyörätuoli-kuvakkeena pysäkkitunnuksen (numerosarja) jälkeen sekä linja-autojen jälkeen pyörätuoli-kuvakkeella ja tekstillä "Asemalle pääsee pyörätuolilla"

Matkalipun ostaminen ja matkan maksaminen

Joukkoliikenteen matkan voit maksaa usealla eri tavalla.

Mobiilisovelluksella

  • Vilkku -mobiilisovellus
  • Waltti -mobiilisovellus (ensimmäisellä kerralla alueeksi pitää valita Kuopio)

Sovellukset ovat ladattavissa App- ja Playstoreista. Sovelluksissa on useita maksutapoja lipun ostamiseksi.

Waltti -matkakortilla

  • Waltti matkakortille ladatulla arvo- tai kausilipulla
  • Matkan voi maksaa myös toisen Waltti -kaupungin Waltti -matkakortilla olevalla arvolla

Matkakortti leimataan bussin lukijalaitteessa kyytiin noustessa.

Lähimaksulla

Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä.

Lähimaksaminen onnistuu Visalla, Visa Electronilla, Mastercardilla ja Eurocardilla. Voit myös maksaa mobiililaitteen Google Pay ja Apple Pay -maksusovelluksilla, jos ne on yhdistetty maksukorttiin. 

Kun käytät lähimaksua, et tarvitse kortin tunnuslukua, vaan käytät korttia lähellä lähimaksupäätettä. Lukijalaitteet eivät kysy koskaan tunnuslukua joukkoliikenteessä lähimaksulla maksettaessa. 

Lähimaksamisesta lisää lähimaksu-sivulta.

Käteisellä

Matkalipun voi ostaa bussissa kuljettajalta käteisellä. Ethän käytä yli 20€ seteleitä matkasi maksamiseen.

Lipun voi ostaa myös seuraavien sopimuskumppaniemme verkkokaupoissa tai mobiililaitteelle ladatuilla sovelluksilla:

  • Onnibus.Com verkkokauppa
  • Matkahuollon Reitit ja liput -sovellus
  • Perille.fi -sovellus
  • VR:n Matkalla -sovellus

Lippujen hinnat löytyvät lippujen hinnat -sivuilta

Matkakortin ostaminen ja lisälataaminen

Waltti matkakortin voi ostaa ja ladata seuraavissa paikoissa:

  • Waltti-kauppa
  • Vilkku asiakaspalvelupiste, Valtuustotalo, Suokatu 42
  • R-kioski Petonen, Pyörönkaari 7
  • R-kioski Siilinjärvi, Toritie 10

Olemassa olevalle Waltti matkakortille voi ladata lisää arvoa tai kautta lisäksi seuraavissa paikossa:

  • Sokos Kuopio, Haapaniemenkatu 24-26
  • R-kioski Matkakeskus, Puutarhakatu 3 L3
  • R-kioski Haapaniemenkatu 28
  • R-kioski Sipulikatu 2
  • R-kioski Niiralankatu 11
Liikenneasemat

Kuopion Matkakeskus

Kuopion Matkakeskus Portin selkokartta:

 

Matkakeskuksesta pääsee asematunnelia pitkin rautatieasemalle. Asemakadulta on esteetön jalankulkureitti asematunneliin, joka on merkitty kohomerkeillä. Reittiä pitkin pääsee sekä rautatieasemalle että linja-autoasemalle.

HUOM! Matkakeskuksella on poikkeusjärjestelyjä- esteettömien kulkureittien osalta remontin vuoksi. Peruskorjauksen tavoitteena on rakentaa esteettömät kulkureitit, jotta laitureille ja junaan pääseminen on kaikille helppoa ja turvallista. Matkustajatunneli joudutaan sulkemaan ajoittain peruskorjauksen aikana vanhoista rakenteissa olevan asbestin poistamiseksi ja matkustajienkin turvallisuuden takaamiseksi. Poikkeuskulkureitit koskevat jalankulkua ja esteetöntä kulkua seuraavasti:

Ti 5.9.– la 7.10. Matkustajatunneli avautunut osittain.
Kulku reunalaiturin (raide 3) hissille ja portaille on auki Matkakeskuksen kautta. Puijonkadulta on kulku luiskaa pitkin laiturille. Kolmas reitti Matkakeskuksesta kulkee portaita ylös.

Lisätietoa:
Kuopion ratapihan Facebook-sivut
Hankkeen verkkosivu
Kuopion kaupungin tiedotteesta

Matkakeskuksessa on näkövammaisille merkitty kulkupolut koholistoilla ja -laatoilla. Lisäksi Matkakeskukselle on asennettu äänimajakat ohjaamaan liikkumista. Matkakeskuksen odotustilassa on kohokartta sekä istuinpenkkeihin sijoitetut induktiosilmukat parantamaan kuulutuksien kuulumista.

Matkakeskuksella on käytössä hätäkuulutukset, raideliikenteen kuulutukset sekä muut yleiset kuulutukset.

Äänimajakat aktivoituvat puhelimeen ladatun sovelluksen avulla, kun sovellus on bluetooth-kantaman päässä. Sovellus kertoo puhuttuna opasteissa olevan informaation. Äänimajakat on sijoitettu sisäänkäynneille sekä esteettömien kulkureittien varrelle. Kullakin majakalla on oma äänimerkki, joilla majakat voi erottaa toisista, vaikka useampi äänimajakka aktivoituisi samaan aikaan. 

Majakat saa toimimaan, kun asentaa puhelimeen ilmaisen MyMoveo -sovelluksen AppStoresta tai PlayStoresta. Sovellus toimii yhdessä VoiceOver tai TalkBack ruudunlukuohjelman kanssa.

HUOM! Kuopion Matkakeskukselta ei saa avustusta 30.6.2023 jälkeen Matkahuollon suljettua palvelupisteensä. Traficom selvittää parhaillaan sellaisia linja-autoasemia ja matkakeskuksia, joilta jatkossa olisi saatavilla avustuspalveluita. Pyydä tarvittaessa avustuspalvelua siltä liikennöitsijältä kenen vuorolla olet matkustamassa.

Matkakeskuksen P-saattopihalla on kaksi liikuntaesteisille tarkoitettua pysäköintiruutua.

Linja-autopysäkit ja informaatio pysäkeillä

Kaikki pysäkit eivät ole vielä esteettömiä. Kuopiossa on tehty pysäkkien esteettömyyskartoitusta. Esteettömyystiedot on tarkoitus tuoda eri informaatiopalveluihin. Uudet pysäkit rakennetaan esteettömiksi. Vanhojen pysäkkien muuttaminen esteettömiksi etenee samalla kun katuja remontoidaan.

Pysäkkialueiden talvikunnossapito on esteettömyydelle tärkeä tekijä. Liukkaus, sohjo ja jäätynyt loska hankaloittavat liikkumista. Pyrimme pitämään pysäkit mahdollisimman esteettöminä. Pyrimme puhdistamaan pysäkit mahdollisimman pian lumisateiden jälkeen.

Monella pysäkillä on tulostetut aikataulut näkyvissä. Keskeisillä pysäkeillä on digitaaliset aikataulunäytöt. Pysäkeillä ei ole kuulutuksia.

Kulkuvälineet, liikenne ja informaatio busseissa

Linjoilla 1-40 kulkevat bussit ovat esteettömiä matalalattiabusseja. Muilla linjoilla esteetön matkustaminen ei ole kaikilta osin mahdollista. Linjojen 1-40 bussit on varusteltu liikuntaesteisille soveltuvilla laitteilla. Keskiovelta löytyy pyörätuoliramppi. Bussin etuosasta tai keskiosasta löytyvät liikuntaesteisille  erikseen merkityt istumapaikat.

Bussien ulkopuolella keskiovien luota löytyy painike, jolla voit ilmoittaa kuljettajalle, että olet nousemassa kyytiin esimerkiksi pyörätuolilla, lastenvaunulla tai rollaattorilla.

Busseissa on rajallisesti paikkoja apu- ja kulkuvälineille. Bussin paikat täyttyvät saapumisjärjestyksessä, eikä eri asiakasryhmiä ei ole priorisoitu. Kuljettaja ei voi kieltäytyä sinua ottamasta kyytiin liikuntarajoitteisuuden tai vammaisuuden perusteella. Kuljettamisesta voi kieltäytyä vain turvallisuussyistä tai jos matkustaminen ei ole turvallista esim. täynnä olevan linja-auton vuoksi. Matkustaminen ei saa vaarantaa omaa turvallisuuttasi. Sinulle on kerrottava syy siihen, miksi sinua ei voida ottaa kyytiin. Pyynnöstäsi kieltäytymisen syy on ilmoitettava kirjallisesti viiden arkipäivän kuluessa.

Esteetöntä ovelta ovelle palveluliikennettä tarjoaa palveluliikenne PALI. Kuopion ja Siilinjärven palveluliikenteestä vastaa Sansia Oy. Lue lisää Sansia Oy:n sivulta.

Linjoilla 1-40 on digitaaliset sisänäytöt näyttämässä seuraavia pysäkkejä linjan reitillä. Äänikuulutuksia ei Vilkku-liikenteen busseissa ole käytössä. Kuljettajamme opastavat ja huolehtivat tarvittaessa matkasi onnistumisesta ja bussista pois jäämisessä oikealla pysäkillä. Pyydä rohkeasti kuljettajaa avustamaan tai neuvomaan matkustuksessa.

 

Erityisryhmien matkustaminen

Busseissa on merkittyjä istumapaikkoja erityisryhmille.

Bussin keskiosasta löytyy erilliset pyörätuoli- ja lastenvaunupainikkeet. Painiketta painamalla kuljettaja pysäyttää bussin seuraavalle pysäkille. Pyörätuoli- ja lastenvaunupainiketta käyttämällä kuljettaja tietää myös ajaa bussin riittävän lähelle jalkakäytävän reunaa ja huomioida, että asiakas on poistumassa keskiovista.


Näkövammaiset

Opaskoirat ovat tervetulleita kyytiin. Opaskoira kuljetetaan aina maksutta. Opaskoiria käyttäviä matkustajia varten on paikat auton ensimmäisellä penkkirivillä bussin vasemmalla puolella kulkusuuntaan nähden. Istumapaikkojen lähelle on sijoitettu stop-nappeja, jotta istuimelta ylettää helposti painamaan sitä tai asioimaan kuljettajan kanssa ja opastus oikealla pysäkillä pois jäämiseksi on helpompaa. Seuraavan pysäkin äänikuulutuksia ei ole käytössä.

Näkövammaisen avustaja matkustaa ilmaiseksi Vilkku -liikenteen busseissa. Näkövammainen maksaa oman matkansa.

Kuulovammaiset

Linjoilla 1-40 on kaikissa busseissa seuraavan pysäkin kertovat infonäytöt.

Pyörätuolilla matkustaminen

Pyörätuolia käyttävä sekä hänen saattaja kulkevat Vilkku busseilla ilmaiseksi.

Sähkömopedeja, jossa on erillinen ohjaustanko, ei kuljeteta busseissa. Sähkömopedeja ei voida kuljettaa turvallisesti. koska mopedi ei mahdu pyörätuolin käyttäjälle varattuun tilaan.

Pyörätuolin saattaja avustaa pyörätuolin bussiin sisään ja bussista ulos. Pyörätuolirampin painorajoitus on 350 kg. Pyörätuoliramppi on mekaaninen ja helppokäyttöinen. Saattaja kiinnittää pyörätuolin sille kuuluvalle paikalle. Lukitse pyörätuoli aina jarruilla. Kuljettaja auttaa ja opastaa tarvittaessa välineiden oikeanlaisessa käytössä.

Rollaattorilla matkustaminen

Rollaattorilla noustaan keskiovesta sisään. Lukitse rollaattori aina jarruilla. Rollaattorin kanssa kulkeminen on ilmaista klo 9-14 välisenä aikana. Muuna aikana keskiovesta kyytiin nousemisen jälkeen käy maksamassa matka kuljettajalle. Kuljettaja ei lähde ajamaan ennen kuin olet päässyt turvallisesti takaisin rollaattorin luokse.

EU:n vammaiskortti

EU:n vammaiskortin omistajan saa avustajan mukaan Vilkku-bussiin ilmaiseksi, jos vammaiskortissa on A-merkintä. Vammaisen itse on maksettava normaali lippumaksu.

Lastenvaunujen huomioiminen Vilkku -liikenteessä ja vinkkejä matkustamiseen

Lastenvaunuilla noustaan sisään bussin keskiovesta. Kun lasta kuljetetaan lastenvaunuissa tai -rattaissa pääse vaunujen työntäjä ilmaiseksi Vilkku-liikenteessä. Jos vaunut ovat tyhjät, tulee saattajan maksaa matka.

Matalalattiabussiin saa työnnettyä vaunut etuperin, kun nostaa vaunujen etupyörät ensin bussiin. Työnnä lastenvaunut penkkirivin taakse oikea kylki menosuuntaa kohti. Lukitse vaunut aina jarruilla. Pidä vaunuista kiinni koko matkan ajan etteivät vaunut pääse kaatumaan.

Matalalattiabussista saa vaunut turvallisesti ulos peruuttamalla itse edellä ja vetämällä vaunuja kädensijasta. Jos vaunut tarvitsee nostaa kyytiin, onnistuu se helpoiten, kun vaunut ovat toisinpäin eli kädensija bussin suuntaan.

Bussin kyljessä ja keskioven vieressä on pyörätuoli- tai lastenvaunukuvalla merkitty painike. Painamalla tätä kuljettaja saa tiedon avata keskioven ja pääset kyytiin lastenvaunujen kanssa.

Kun olet jäämässä pois seuraavalla pysäkillä paina vaunupaikalla olevaa lastenvaunu- tai pyörätuolipainiketta. Silloin kuljettaja tietää ajaa pysäkille tarkemmin ja lähelle reunakiveä.

Huomaa, että vaunuja bussiin mahtuu turvallisesti 2-3 bussimallista riippuen. Kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin enempää vaunuja, rattaita tai pyörätuoleja kuin niille varattuun tilaan mahtuu. 

 

Kuvakommunikaatio-ohjeet Vilkku joukkoliikenteen käyttöön

Alla on kuvakommunikaatiolla toteutetut ohjeet joukkoliikenteen käyttämisestä. Ohjeilla halutaan parantaa saavutettavuutta ja mahdollistaa joukkoliikenteen käyttäminen mahdollisimman monelle. Voit käyttää ohjeita tämän sivun kautta tai tulostaa ne itsellesi erillisestä linkistä. Kuvat on toteutettu Papunetin avulla.

Matkustaminen Vilkku bussilla

Tästä linkistä saat tulostettavan version

Waltti-matkakortilla maksaminen ja kortin voimassaolo

Tästä linkistä saat tulostettavan version

Waltti-matkakortin lataaminen

Tästä linkistä saat tulostettavan version

Lähimaksulla maksaminen 5.6.2023 alkaen

 

Tästä linkistä saat tulostettavan version

 

Lähimaksulla maksettavasta matkasta et saa kuljettajalta kuittia. Kuitin saat verkko-osoitteesta vilkku.littlepay.com seuraavana päivänä, kun matkan summa on veloitettu tililtäsi. Katevaraus tililtäsi ei ole vielä veloitus. Veloitus tapahtuu seuraavana yönä noin kello 01:00-03:00.

  • Kirjaudu palveluun pankkikorttisi Debit-numeroilla
    • HUOM! Credit / Debit -yhdistelmäkortissa numerosarja on kortin takana

 

Asiakaspalvelu ja palautteen antaminen

Asiakaspalvelun tiedot

Vilkun asiakaspalvelupiste sijaitsee Valtuustotalossa katutasossa. Osoite on Suokatu 42, Kuopio. Esteetön kulku asiakaspalveluun on A-rapun kautta. Ulko-ovi aukeaa automaattisesti ovipainikkeesta.

Asiakaspalvelun puhelinnumero on 017 185 044.

Asiakaspalvelu on avoinna:

  • maanantaina kello 8-16
  • tiistaista torstaihin kello 8-15:30 (kesällä kello 8-15)
  • perjantaina kello 8-14

Palvelupisteen yhteystiedot täällä

Anna meille palautetta - ruusuja ja risuja

Millaisia muita ohjeita tarvitsisit tai onnistuimmeko matkasi toteuttamisessa? Anna meille palautetta. Autamme mielellämme sinua matkallasi. Anna meille myös palautetta, jos oikeuksiasi ei ole kunnioitettu Vilkku-liikenteen linja-automatkalla.

Vilkku joukkoliikenteestä voi antaa palautetta seuraavasti:

  • Sähköinen palautejärjestelmä [linkki]
  • mobiilisovelluksessa olevan palautelinkin kautta
  • sähköpostilla kaupunkiymparisto(at)kuopio.fi 
  • soittamalla 017 185 044 (paikallisverkkomaksu) tai 0800 918 511 (ilmaislinja)

Tarvittaessa voi ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Suomessa vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden oikeuksia linja-autoliikenteessä valvoo Traficom. 

Lisätietoja ja hyödyllisiä linkkejä esteettömyydestä

Traficomin sivuilta esteettömyydestä paikallisjoukkoliikenteessä

Ohjeita valituksen tekemiseen, jos oikeuksiasi ei ole kunnioitettu linja-autoliikenteessä

EU:n asetus (EU) N:o 181/2011 matkustajien oikeuksista linja-autoliikenteessä