Ajankohtaista

Paikallisliikenteen asiakastyytyväisyys vuonna 2021

Uutinen 30.4.2021
Kuvassa hymyileviä ihmisiä bussin kyydissä

Alkuvuodesta 2021 paikallisliikenteen asiakastyytyväisyyttä on kartoitettu kaksi kertaa, tammikuussa ja maalis-huhtikuun vaihteessa.

Yleisarvosanaksi Vilkku-liikenteelle annettiin molemmassa kyselyssä 4,32, joka on reilun kolmen vuoden kyselyhistorian paras arvosana. Yleisarvosanaksi annettiin neljä tai sitä korkeampi kaikilla linjoilla, joten kokonaispalvelua pidetään hyvänä riippumatta alueesta. Myös reiteille ja aikatauluille annettiin kummassakin kyselyssä yli neljän arvosanat kaikilta alle tunnin vuorovälillä liikennöitävillä linjoilla. Sitä voidaan pitää erittäin hyvänä arvosanana palvelussa, jossa ratkaisut perustuvat joukkojen liikkumistarpeisiin eikä kaikkia yksittäisiä tarpeita voida ottaa huomioon. Palvelun voidaan katsoa vastaavan hyvin matkustustarpeisiin.

Kuljettajien ajotapa ja ystävällisyys on arvioitu ensimmäisestä kyselystä alkaen erinomaiseksi. Vilkku -liikenteessä kuljettajilla on korkea ammattitaito, joka on oleellista matkustusturvallisuuden ja -mukavuuden sekä asiakkaan saaman matkakokemuksen kannalta.

Autojen siisteydelle ja matkustusmukavuudelle annettu arvosana oli huonoin. Matkustusmukavuuteen liittyen kritiikkiä on esitetty autojen kokoteippauksista. Ne kuitenkin poistuvat kesäkuun 2021 alussa, kun viimeisetkin paikallisliikenteen autot siirtyvät ulkoasultaan Vilkku-ilmeeseen. Liikenteeseen saadaan 40 uutta autoa, joista 13 on sähköautoja. Osa autoista on isoja 3-akselisia teliautoja.

Paikallisliikenteen asiakashinnat ovat säilyneet samalla tasolla jo vuosia, vaikka liikennöintikustannukset kasvavat koko ajan. Asiakkaat kokevatkin saavansa erinomaisen vastineen rahoilleen arvosanalla 4,2. On kuitenkin selvää, että yleinen kustannustason nousu lisää tarvetta asiakashintojen tarkistamiseen lähivuosina, jotta palvelutaso voidaan pitää myös jatkossa hyvällä tasolla.

Kevään 2021 kierroksella kartoitettiin myös, miten korona-aika on vaikuttanut vastaajien matkustamiseen bussilla. Työmatkalaisista 79 % ilmoitti matkojensa pysyneen ennallaan tai lisääntyneen. Koulu- tai opiskelumatkalaisista vastaavasti koki 68 %. Asiointimatkojen ja vapaa-ajan matkojen määrään koronalla on sen sijaan ollut vaikutusta. Asiointimatkat ovat vähentyneet 41 %:lla ja vapaa-ajan matkat 47 %:lla vastaajista. Korona-ajan jälkeen bussissa matkustamisen koetaan tyypillisesti jatkuvan samanlaisena kuin korona-aikana. Koska korona ei vaikuttanut suuresti työ- ja koulu-/opiskelumatkustukseen, ei koronalla niissä matkamuodoissa näyttäisi olevan vaikutusta pidemmällä tähtäimelläkään. Etätyön yleistyminen vaikuttaa luonnollisesti osaltaan työmatkustuksen määrään. Niistä vastaajista, joilla korona vähensi matkustusta, kolmannes uskoo kuitenkin matkustuksen palautuvan samanlaiseksi kuin ennen koronaa. Tämä koskee pääasiassa asiointi- ja vapaa-ajan matkoja.