Kuopion paikallisliikenteeseen 13 sähköbussia vuonna 2021
Kuopion kaupunki kilpailutti kevään aikana 40 auton paikallisliikennekohteen (linjat 2, 5, 6, 7, 9, 16, 19, 20, 21, 22, 23 ja 29). Tarjouksia saatiin viideltä eri liikennöitsijältä ja kilpailutuksen voitti linjojen nykyinen liikennöitsijä Kuopion Liikenne Oy. Uuden sopimuksen mukainen liikenne alkaa vuoden 2021 kesäkuussa ja sopimuskausi on 7 vuotta, jota voidaan jatkaa kolmella vuodella.
Kilpailutuksessa vaadittiin kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti 9 sähköbussia ja sähköllä, biodieselillä tai biokaasulla liikennöinnistä oli mahdollista saada lisäpisteitä linjakilometrien suhteessa. Tulevissa kilpailutuksissa EU:n puhtaiden autojen direktiivi (CVD) määrittelee sähköautojen ja muun uusiutuvaa energiaa käyttävien autojen vähimmäismäärän.
Kilpailutuksen myötä liikenteeseen on tulossa 13 sähköbussia ja loppuja kohteen 27 bussia ajetaan uusiutuvalla biodieselillä. Sähköautot ladataan varikolla uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä. Kaikki dieselbussit tulevat olemaan EURO6 -päästöluokkaa. Sähköautojen ja kaluston uusiutumisen myötä bussiliikenteen aiheuttamat lähipäästöt ja melutaso pienenevät.
Muutosten vaikutukset paikallisliikenteeseen (linjat 1-40):
o Sähköautoilla liikennöidään noin 1,13 miljoonaa km/v eli n. 21 % paikallisliikenteestä
o Uusiutuvalla dieselillä liikennöidään noin 2,85 miljoonaa km/v eli n. 53 % paikallisliikenteestä
o Fossiilisella dieselillä liikennöidään noin 1,38 miljoonaa km/v eli n. 26 % paikallisliikenteestä
Uusista autoista 10 on nykyistä kalustoa isompia teliautoja, joilla on tarkoitus ajaa ruuhkaisimpia vuoroja. Kaikkiin kohteen autoihin tulee Vilkku-väritys, jonka myötä koko auton peittäviä mainoksia ei enää sallita. Autot varustetaan myös uusilla rahastuslaitteilla, mikä mahdollistaa siirtymisen kohti tunnistepohjaista lippujärjestelmää ja lipputuotteiden monipuolisemman kehittämisen.
Kohteen arvo on noin 8 miljoonaa euroa vuodessa ja kaupungin kustannukset laskevat kilpailutuksen myötä usealla prosentilla verrattuna nykyiseen sopimukseen.
Kilpailun tulos yllätti positiivisesti myös apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllösen, joka iloitsi että kilpailua oli paljon ja kuinka tämän suuntainen kehitys vie Kuopiota kohti sen strategisia tavoitteita, joita on asetettu mm. Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne- ja Resurssiviisas Kuopio ohjelmissa.