Ajankohtaista

Paikallisliikenne asiakkaiden mieleen

Uutinen 16.12.2019

Paikallisliikenteen asiakastyytyväisyyttä kartoitettiin jälleen loka-marraskuun vaihteessa kaikilla paikallisliikenteen linjoilla 1-40. Yleisarvosanaksi Vilkku sai 4,15 (maksimi 5). Arvosana on paras, mitä tähän mennessä koko paikallisliikenteen kyselyissä on annettu.

Vilkku-liikennettä hoitavat osaavat ammattilaiset, sillä vuoroa koskevista kysymyksistä parhaat arvosanat annettiin jälleen kerran kuljettajien ajotavalle ja ystävällisyydelle. Molemmat arvosanat jopa paranivat kevään 2019 kyselystä. Kesällä liikenteeseen tulleet uudet autot ovat osaltaan lisänneet matkustusmukavuutta. Niinpä linja-autojen siisteys ja matkustusmukavuus arvioitiin kevään arvosanaa paremmaksi.

Yleisistä kysymyksistä parhaat arvosanat annettiin tiedon saatavuudelle aikatauluista ja reiteistä, vaikka arvosana laskikin keväästä. Reiteille ja aikatauluille annettiin huonoin arvosana 4,0. Se on kuitenkin hyvä, kun otetaan huomioon, että joukkoliikenteessä ei voida järjestää jokaiselle yksittäiselle matkustajalle optimaalisia reittejä ja aikatauluja. Joukkoliikenteen suunnittelussa kompromissien hakeminen on jatkuva haaste.

Tällä kertaa asiakkailta kysyttiin myös, kuinka paljon he olisivat valmiita maksamaan lisää lipustaan sähköä käyttövoimanaan käyttävästä paikallisliikenteestä. Yleisesti ympäristöystävällisyydestä oltaisiin valmiita maksamaan hiukan lisää. Kertalipuissa yleisin vastaus oli 0,20 €, arvolippumatkassa 0,50 € ja kausilipussa 5,00 € (A- tai B-vyöhyke). Ainoastaan AB-vyöhykkeen kausilipusta ei olla valmiita maksamaan lisää, vaan sen hintaa tulisi vastausten mukaan laskea nykyisestään. Alle 25 –vuotiaat olisivat halukkaita maksamaan eniten lisää puhtaammasta ympäristöstä, yli 65 –vuotiaat vähiten. Lisäksi naisten maksuvalmius oli miehiä suurempi.