Usein kysyttyä Waltista

1. Mikä on kausilipun ja arvolipun ero? Mistä kortit ostetaan?

Kausilipulla voi matkustaa 30 päivän ajan rajattomasti.

Arvolippuun ladataan asiakkaan valitsema summa rahaa (10-500 €), joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.

Kausilipun ja arvolipun voi ladata samalle Waltti-kortille. Esimerkiksi kortille voi ladata 30 päivän kausilipun A-vyöhykkeelle ja lisäksi rahaa 20 € A-vyöhykkeen ulkopuolista matkustusta varten. Arvolipulla voi maksaa myös kanssamatkustajan matkan.

Ensimmäinen kortti ostetaan ja ladataan valtuusto-virastotalon asiakaspalvelupisteessä, Suokatu 42, Kuopio Infossa kauppakeskus Apajassa, Sokoksella, Petosen R-kioskilla tai Siilinjärven R-kioskilla. . Ensimmäisen kortin voi tilata myös Waltin nettikaupasta. Toimitusaika on noin kaksi viikkoa. Lisälataukset voi tehdä asiakaspalvelupisteissä, nettikaupassa tai linja-autoissa. Lataamisen yhteydessä peritään palvelupistekohtainen latausmaksu. Nettilataaminen on maksutonta.

2. Mitä vyöhykkeillä tarkoitetaan? Miten valita oikeat vyöhykkeet?

Waltin käyttöönoton myötä lippujen hinnoittelu vaihtui vyöhykepohjaiseksi. Liikennöintialue on jaettu vyöhykkeisiin (vyöhykerajat netissä joukkoliikenne.kuopio.fi ja aikataulukirjassa).  Lipun hinta on riippuvainen matkustusalueen laajuudesta: hinta vaihtelee sen mukaan, matkustaako yhdellä vai useammalla vyöhykkeellä.

3. Missä autoissa korttia voi käyttää?

Waltti –kortit käyvät maksuvälineenä Kuopion kaupungin tilaamassa Kuopion ja Siilinjärven kaupunkiliikenteessä linjoilla 1-40. Maaseutuliikenteen linjoilla 71 Hirvilahti, 74 Sotkanniemi, 75 Kurkimäki, 82 Vehmersalmi sekä Siilinjärven (linjat 42-48) ja Nilsiän sisäisessä (linjat 62-68) liikenteissä.

Waltin arvolippu käy maksuksi myös muissa waltti-kaupungeissa. Hinnoittelu on aina alue kohtaista ja esim. henkilökohtaiset etuudet voivat vaihdella. Tarkista hinnat ja ehdot ennen matkustamista.

Matkahuollon seutulippu käy edelleen maksuvälineenä kaikissa autoissa.

4. Miten toimia, jos kortilla haluataan matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Arvolippuun ladataan ensimmäisen oston yhteydessä oletusvyöhyke. Jos esimerkiksi matkustaa pääasiassa Kuopion kaupunkialueella, korttiin ladataan A-vyöhyke.

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella.

Arvolipulla voi matkustaa sekä ennalta ladatulle että muille vyöhykkeille. Kortilta veloitetaan ennalta määritellyn vyöhykkeen mukainen maksu, kun sitä käyttää maksulaitteen edessä.

Jos haluaa matkustaa arvolipulla ennalta määritellyn vyöhykkeen ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa etukäteen kuljettajalle. Kuljettaja valitsee halutun vyöhykkeen ja veloittaa arvolipusta matkan mukaisen hinnan.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee käyttöön kausilipun. Mikäli haluaa käyttää kortilta arvoa, kuljettajaa pyydetään veloittamaan oikea hinta.

5. Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?

Waltti-kortin voi ostaa joko henkilö- tai haltijakohtaiseksi.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on.

Waltti -kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla. Perheen 7-16 -vuotiaat lapset sen sijaan voivat käyttää samaa haltijakohtaista korttia. Haltijakohtaisella kortilla voi matkustaa usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö yhtä aikaa. Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta kortilta veloitetaan aikuisen lipun hinta. Opiskelija- ja senioriliput ovat henkilökohtaisia.

Henkilökohtaisen kortin voi sulkea sen kadotessa. Suljettua korttia ei voi enää käyttää matkustamiseen, mutta käyttämättömät matkat voidaan siirtää uudelle kortille.

Haltijakohtaisen kortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

6. Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

Ajoneuvosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja.

7. Voiko arvolippu ja kausilippu olla samalla kortilla?

Arvolippu ja kausilippu voivat olla samalla kortilla. Esimerkiksi kausilipulla asiakas maksaa itsensä, arvolipulla kanssamatkustajan.

8. Voiko seniorilipulla maksaa perheen toisen seniorin?

Ei voi maksaa alennettuun hintaan, koska seniorikortti on henkilökohtainen. Toisesta matkustajasta menee aikuisen maksu.

9. Voiko opiskelija maksaa arvokortilla toisen opiskelijan?

Opiskelija arvokortti on henkilökohtainen ja vain kortin omistaja voi matkustaa opiskelijahinnalla. Kortin omistaja voi maksaa toisen henkilön normaali aikuisen hinnalla.

10. Voiko haltijakohtaisen arvokortin muuttaa ilman korttimaksua opiskelijakortiksi?

Ei voi, koska opiskelijakortti on henkilökohtainen ja vaatii uuden korttipohjan. Haltijakohtaisen kortin muutos henkilökohtaiseksi vaatii aina uuden kortin.

11. Sotaveteraanit pääsevät bussissa maksutta. Miten he todistavat asian kuljettajalle?

Rintamamiestunnuksella, joita käytännössä on erilaisia. Hyväksymme kaikki.

12. Koskeeko maksuton liikkuminen pikku-lottia (seniorinaisia, jotka ovat olleet sota-aikana vapaaehtoisena maanpuolustustyössä)?
Ei.

13. Voiko bussissa maksaa pankkikortilla?

Bussissa ei voi maksaa pankki- eikä luottokortilla. Busseissa voi maksaa käteisellä tai matkakortilla. Käytössä on nyt myös Vilkku-mobiililippu, jonka voit ladata älypuhelimen sovelluskaupasta ja ostaa lipun ennen bussiin nousu.

14. Korvataanko kadonnut kortti uuteen korttiin?

Kun asiakas kadottaa korttinsa, voi suljetun kortin tilalle ostaa korvaavan kortin ja sille voidaan siirtää suljetun kortin arvoa/kautta, myös käytettyä kautta. Korvaavalle kortille siirto maksaa asiakkaalle 10 € (uuden korttimaksu 5 € ja käsittelymaksun 5 e). Korvauksia voidaan tehdä vain henkilökohtaisille korteille Kuopio Infon ja valtuustotalon palvelupisteissä.

15. Mistä teen, jos kortti on kadonnut?

Jos epäilee kortin tippuneen bussiin, kannattaa oitis soittaa liikennöitsijälle. Liikennöitsijä palauttaa löytökortit kahden viikon välein valtuusto-virastotalon asiakaspalveluun. Myös Sokoksen palvelupiste palauttaa löytökortit valtuusto-virastotalolle kahdesti kuussa.
Liikennöitsijöiden yhteystiedot ja lisää löytötavaroista ja korteista löytyy osiosta Ohjeita ja tietoja -->löytötavarat
Haltijakohtaisia kortteja palautetaan vain ostokuittia vastaan.

17. Miksi opiskelija ei voi tilata matkakorttia netistä?

Opiskelijalipun ensiosto tehdään palvelupisteessä ja opiskelija todentaa opiskelijuutensa lipunoston yhteydessä. Sen jälkeen opiskelijat voivat ladata korttia netissä. Opiskelijoiden tulee päivittää tietonsa palvelupisteessä vuosittain 30.9. mennessä.

18. Miksi waltin nettipalvelussa tehty lataus ei ole siirtynyt kortille?

Waltin nettipalvelussa tehdyistä latauksista tulee aina kuittausviesti sähköpostiin. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, että viesti on tullut. Lisälataukset aktivoidaan oman liikennealueen linja-autossa. Esim. Jyväskylän alueen matkakortille tehtyä nettilatausta ei voi aktivoida Kuopion alueen linja-autoissa. Ennen tätä aktivointia ei lataukset näy vielä omissa tiedoissa. Linja-autossa lukijalaitteeseen tulee teksti nettilataus, jolloin tuote siirtyy kortille.

19. Mitä teen, kun waltti nettipalvelun salasana on unohtunut?
Salasanan saa palautettua palvelun pääsivulta oikealta kohdasta "Unohtuiko salasana?"

20. Mitä teen, jos olen unohtanut nettipalvelun käyttäjätunnuksen?
Käyttäjätunnus löytyy rekisteröitymisen yhteydessä tulleesta sähköpostista.
Jos sähköpostiviesti ei ole tallella, niin asiakas joutuu luomaan uuden käyttäjätunnuksen ja liittämään walttikortin uuden tunnuksen alle.

21. Voinko rekisteröidä useamman walttikortin saman käyttäjätunnuksen alle?
Kyllä

22. Miksi en onnistu lataamaan korttiani netissä omalla kännykällä?
Waltti-nettipalvelun toimivuutta kaikilla mobiilialustoilla ja niillä toimivilla selaimilla ei kuitenkaan pystytä takaamaan.Palvelu on käytettävissä tietokoneella seuraavissa selainympäristöissä: Internet Explorer, Firefox ja Chrome.